בית הזיקוק

נאום הקיר הדמיוני

קיר דמיוני קם בנינו, ותחת צילו הכבד - הולכת המהפכה המשטרית ומפוררת את הדמוקרטיה הישראלית. נאומה של ד"ר ועו"ד רעות פינגר דסברג בעצרת מול בית הנשיא בירושלים.

מבלי שנרגיש, קם בינינו קיר דמיוני. הוא נבנה בידיה הערמומיות של פוליטיקה מגזרית. ולמרגלות אותו הקיר, הזהויות שלנו התרחקו זו מזו. נדרשנו להחליט. ימין או שמאל. דתי או חילוני. ישראל הראשונה או ישראל השנייה. הקיר הדמיוני הזה, ניצב בלב מדינת ישראל היום. הוא מחלק את החברה שלנו מבפנים, ומטיל צל כבד על הרחוב המשותף. ואיפה שיש חושך, לא צומחים פרחים.

הגעתי לכאן מביתי בבנימינה. רגע אחרי שהוצאתי את השבת, ונשקתי לילדיי ויצאתי לדרך. את השקט המקודש של השבת, החליפו במהרה קולות הקיטוב שיצאו מהרדיו, בשעה שעשיתי דרכי בעליות לירושלים.

שוב – ביקשה ממני הפוליטיקה הישראלית לבחור. את דתייה או חילונית? ימנית או שמאלנית? ואולי חשוב מכל בימים אלו – את יהודית, או דמוקרטית? ואני רק רציתי לצעוק – אני גם זה וגם זה. אני נלחמת למענה יום יום, מתוך הבנה שהצלחתה הכרחית לעתיד ילדיי ולעתיד כולנו! 

אבל אני מבינה שאי אפשר להישאר בשיח על ערכים ובריתות, מבלי לעלות למישור המעשים. אי אפשר לדבר על החברה הישראלית כחברה הדורשת שינוי – מבלי לשאול איך כל אחד מאיתנו נדרש להשתנות. אנחנו צריכים לשלב כוחות בין כל מי שמאמין במדינה יהודית ודמוקרטית. לא רק יהודית. ולא רק דמוקרטית. ברית ציונית. גם וגם. 

בשנה האחרונה אני זוכה לנהל את תחום משפט וממשל במרכז מנור, מבית יוזמה המאה. את אותה הברית הציונית, אנחנו מנסים להפוך למציאות. כל יום אנחנו שואלים את עצמנו: איך מורידים את הקירות הדמיוניים שבינינו, ומרחיבים את הברית? איך מייצרים כאן חשיבה מורכבת ולא מכניעה? איך שומרים על הריבון מבלי להכניע את המיעוט? איך מעצבים מרחב יהודי של תרבות וזהות, ולא רק של הלכה וכפיה?

אנחנו ביוזמת המאה מאמינים שעל מנת להבטיח אחדות, יש להבטיח שהיחסים בין הרשויות ישקפו הוגנות והסדריות. ומכוח האמונות האלו – יצרנו אלטרנטיבה למהפכה המשפטית. 

מבלי להיכנס לסעיפיה, זוהי אלטרנטיבה שמכירה בכאבי הימין, וקשובה לתחושות בשמאל. אלטרנטיבה דמוקרטית הכפופה להחלטת הרוב, אך מחויבת לשמירה על זכויות הפרט והמיעוט, שומרת על עצמאות המערכות ומעגנת את זכויות הפרט והאזרח לאורה וברוחה של מגילת העצמאות! כן, יש אלטרנטיבה אחראית! 

למול המהלכים הדורסניים של הממשלה הנוכחית – חובתנו לא להסתפק במה "לא", אלא לדעת לומר מה "כן". להראות דרך מאוחדת. להציג פתרונות. ואפשר לעשות את זה. תראו את כולנו כאן, אנחנו כבר עושים את זה. 

אני נושאת תפילה שביום העצמאות ה-75 למדינת ישראל נזכה לומר:

ולתפארת מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית!

לצפייה בנאום >>

עוד בבית הזיקוק