במסמך הזה אנו מבקשים להציע קווים מנחים שיסייעו למינוי נציב מקצועי.ת וממלכתי.ת, בהליך תקין שיזכה לאמון הציבור והמערכת. ההמלצות נוגעות הן לדמות הנציב והן להליך המינוי הרצוי. כוחן של המלצות אלה יפה למינוי הקרב וכן לכל מינוי עתידי.
קווים מנחים לדמותו ולאופן מינויו של נציב.ת שירות המדינה הבא.ה
- לתפקיד חייבת להיות הגדרה ברורה ממנה גוזרים תנאי סף. תארו לכם שהייתם מגייסים עובד לארגון שלכם מבלי לתאר את המשרה ולהציב דרישות. איך ניתן לגייס כך?
- הנציב חייב להיות ללא זיקה פוליטית.איך מי שאחראי למנוע מינויים פוליטיים יהיה מינוי פוליטי בעצמו?
- הליך תחרותי שיביא מועמדים איכותיים.
- שקיפות בחלק מעבודת הועדה – בדגש על תנאי הסף שתקבע והנימוקים להמלצה או פסילה של מועמד.
- שמיעת עמדות הציבור כלפי מועמדים.
- קידום מוגדר ותחום בזמן של הליך קבוע (כדי שלא נהיה באותו מצב בעוד 6 שנים)/
לסיכום, ראוי כי כל הליך מינוי עתידי יביא לידי ביטוי את העקרונות שהוזכרו לעיל. אנו
ממשיכים לעקוב אחר הנושא ושוקדים על הגשת עתירה מתוקנת לבג"ץ, שתדגיש את חשיבות
קיומו של הליך תחרותי, הנשען על תנאי סף מחמירים ומאפייני תפקיד הכוללים נאמנות לציבור,
עצמאות ואי-תלות. לאזרחי ישראל מגיע שירות ציבורי מצטיין, המנוהל על ידי מנהל-על שטובת
הציבור עומדת לנגד עיניו או עיניה. זוהי אינה פריבילגיה, אלא אבן הראשה של שיקום המדינה
לקריאת המסמך המלא: עמדת מרכז מנור טרם פסיקת בג"צ בעתירות 20241121