חינוך

על המדינה להגדיל את תקני המכינות לבוגרי הממלכתי-עברי

לאחר שנים שבהן הזרם הממלכתי דתי זוכה לדחיית שירות אוטומטית ויתרון מובהק בתקנים ותקציבים למכינות קדם צבאיות, פנו הנהגת ההורים הארצית ומרכז מנור בדרישה לתיקון האפליה

[הודעה לתקשורת: 25 דצמבר 2024] מרכז מנור יחד עם הנהגת ההורים הארצית פנו לממשלה בבקשה להגדיל מיידית את מספר התקנים במכינות עבור בוגרי החינוך הממלכתי-עברי. הארגונים מיוצגים ע״י עוה"ד רז נזרי, נדים עבוד ומתן ספקטור ממשרד פירון אשר ניסחו את הדרישה לשוויון בהקצאה – תקנים ותקצוב למסגרות קדם צבאיות המיועדות לתלמידי הזרם הממלכתי-עברי. 

לצפייה במכתב לחצו כאן 

הפניה מתמקדת בצמצום הפערים בתקני הדח"ש בין בוגרי הממלכתי לבוגרי החמ"ד. המכתב מציין שני מנגוננים המייצרים את האפליה. הראשון, נוגע לפערים משמעותיים בחלוקת תקני הדח״ש בין שתי המערכות. השני, נוגע למנגנונים הביורקרטיים של דחיית השירות. 

בעוד שצה״ל מאפשר לכל נער הלומד במסגרת החינוך הממלכתי-דתי לדחות שירות באופן ישיר אל מול הצבא  מתוך הנחה שתמיד ימצא מקום במסגרת קדם צבאית, נער/ה בחינוך הממלכתי-עברי אינם יכולים לדחות שירות באופן ישיר מול הצבא, אלא רק לאחר שהתקבלו למסגרת הקדם הצבאית ורק באמצעות אותה המסגרת. ההבדל במנגנונים מצביע על ברירת המחדל השונה הקיימת בשני הזרמים. בחינוך הממלכתי-דתי ברירת המחדל היא שלכל נער יהיה פתרון. בחינוך הממלכתי-עברי ברירת המחדל היא הפוכה.

המכתב משמש כמיצוי הליכים לפני הגשת עתירה בנושא, במטרה לבחון את המוכנות של המדינה לנהל מו"מ לפני הגשת עתירה.

"שנת המכינה היא אחת ההזדמנויות המשמעותיות ביותר לצעירים בישראל. זוהי הזדמנות נדירה להיכרות עם ארון הספרים היהודי והציוני, עם רעיונות אוניברסליים וזו גם תקופה לגיבוש זהות ולהכנה מיטבית לשירות הצבאי״, ציינה ד״ר מיכל טביביאן-מזרחי, ראש מרכז מנור מבית יוזמת המאה. 

״עם זאת, המדינה לא מאפשרת לבוגרי החינוך הממלכתי-עברי ליהנות משנה זו ואלפי תלמידים, ממש בימים אלו, נאלצים להיאבק על מקומות מוגבלים, בעוד בוגרי החינוך הממלכתי דתי נהנים מתקנים לא מוגבלים. האפליה פוגעת לא רק בתלמידי הזרם אלא בחברה הישראלית כולה״.

עוד בחינוך